Stäng stäng ikon

Nu är det kris

KRIS DESKTOP. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

KRIS MOBIL. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. 

Läs mer om detta pil höger
Stäng stäng ikon

Störningar i elnätet

Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia curae; Aliquam et velit dapibus, mattis lectus condimentum, dapibus metus. Pellentesque eu elit lectus.

Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia curae; Aliquam et velit dapibus, mattis lectus condimentum, dapibus metus. Pellentesque eu elit lectus.

Läs mer

Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies

Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies

Kostnader för laddare

Med allt fler elbilar på våra gator kommer en investering i laddstolpar med största sannolikhet att göra både den enskilda bostadsrätten, som föreningen, mer attraktiv. Hur en bostadsrättsförening väljer att finansiera laddstolparna varierar. Det vanligaste är att föreningen står för kostnaden av laddare och installation, och att man sedan tar betalt av de som använder laddarna.

Grovt uppskattat kan man säga att priset på en laddbox i ett garage är cirka 5 000-12 000 kr och installationen cirka 2 000-6 000 kr. Laddstolpar som kräver mycket markarbete blir ofta dyrare. För att hålla nere kostnaderna är det bra om laddarna är placerade nära elcentralen. Av samma anledning ska kabeldragningen helst göras på en befintlig vägg eller grävas ner i en mjukare yta. Därför ska laddstolparna helst inte placeras på betong eller asfalt.

Vad kostar det att ladda?

Att ladda ett tomt batteri kostar 1,5 kr-2 kr per mil som laddas. Elen till en genomsnittlig elbil kostar cirka 2 500 kr per år. Det finns flera alternativ hur föreningen väljer att ta betalt av de som laddar. 

  1. Det enklaste är att ta ut en förhöjd månadsavgift för parkeringen, där investeringskostnaden, löpande kostnader och kostnad för elen schablonmässigt slås ut på de som använder laddarna. Kraftringen kan hjälpa till att räkna fram en lämplig avgift.

  2. Det går också att ta betalt efter hur mycket varje användare laddar, i kr/kWh. Vi mäter då hur mycket varje laddare har använts. Med ett RFID-system kan man se vem som har laddat sin bil i laddstolpen. Med detta som grund tar vi fram en månadsrapport som föreningen sedan kan använda för att ta betalt i kr/kWh. Föreningen bestämmer själv vilken avgift som ska tas ut. Vi kan hjälpa till att ta fram en lämplig avgift.

  3. Ett tredje alternativ är att vi på Kraftringen tar betalt direkt av användarna, efter den avgift som föreningen bestämmer. Föreningen får då ta del av intäkterna.

Låt andra ladda 

Om det visar sig att era laddstolpar står oanvända under en stor del av dagen kan det vara en idé att låta andra använda dem. Då kan ni göra laddarna möjliga att användas av allmänheten under vissa tider på dygnet, medan andra tider är reserverade för föreningens medlemmar. Den som laddar debiteras för laddningen och intäkterna går till föreningen.