Stäng stäng ikon

Nu är det kris

KRIS DESKTOP. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

KRIS MOBIL. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. 

Läs mer om detta pil höger
Stäng stäng ikon

Störningar i elnätet

Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia curae; Aliquam et velit dapibus, mattis lectus condimentum, dapibus metus. Pellentesque eu elit lectus.

Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia curae; Aliquam et velit dapibus, mattis lectus condimentum, dapibus metus. Pellentesque eu elit lectus.

Läs mer

Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies

Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies

Frågor och svar om sms-avisering

Hur har ni fått tag på mitt mobilnummer?

Vi samarbetar med leverantören Blue Idea som dagligen hämtar information om mobilabonnemang från Sveriges alla mobiloperatörer. Tjänsten kan användas för att sprida samhällsinformation och får aldrig utnyttjas i reklamsyfte.

Vill du inte ha sms-avisering avregistrerar du dig enkelt avregistrera dig här:

Hur gör jag för att avregistrera ett nummer från tjänsten?

Vill du inte ha sms-avisering avregistrerar du dig enkelt avregistrera dig här:

Hur gör jag för att registrera ett annat nummer för tjänsten?

För att får sms-avisering vid strömavbrott behöver du logga in på Mina sidor med kundnummer och lösenord. Välj fliken Sms-avisering. Skriv in det mobilnummer du vill registrera och följ instruktionerna på sidan.

För att få sms-avisering vid fjärrvärmeavbrott kan du registrera ditt mobilnummer här eller genom att logga in på Mina sidor.

För er som är företagskunder registrerar ni de nummer ni vill få information till på samma sida. Kom ihåg att uppdatera informationen vid eventuella förändringar av kontaktperson(er).

Kommer ni att skicka ut reklam via sms till mig när ni har mitt mobilnummer?

Nej, aviseringstjänsten handlar om samhällsinformation, inte marknadsföring. Ditt mobilnummer kommer endast att användas för avbrottsavisering, såvida du inte aktivt väljer att vi får använda ditt nummer för andra syften genom att bocka i en kryssruta.

Jag har haft strömavbrott men har inte fått en sms-avisering. Varför?

Aviseringstjänsten skickar ut sms till alla mobilabonnemang som är kopplade till de adresser som berörs av ett avbrott. Om du exempelvis har ett företagsabonnemang eller mobil med kontantkort finns dessa inte registrerade på din hemadress och då får du ingen sms-avisering om du inte aktivt registrerat ditt mobilnummer.

Du kan enkelt registrera ett nytt mobilnummer för avbrottsavisering genom att logga in på Mina sidor.

Om du tidigare fått sms-avisering eller vet med dig att du registrerat ditt mobilnummer så kan utebliven avisering bero på att avbrottet skett i det så kallade lågspänningsnätet – det vill säga mindre avbrott i ett enstaka kvarter eller en fastighet. Avbrott i lågspänningsnätet syns inte i våra system och därför kan inga sms skickas ut.

Observera också att tjänsten inledningsvis bara omfattar oplanerade strömavbrott. Är det ett planerat strömavbrott på din adress som du blivit aviserad om i förväg kommer du inte att få ett sms. Vi utvecklar tjänsten kontinuerligt och i senare versioner kommer även planerade strömavbrott att omfattas av sms-aviseringen.

Jag har haft fjärrvärmeavbrott men har inte fått en SMS-avisering. Vad beror det på?

Aviseringstjänsten skickar ut SMS till alla mobilabonnemang som är kopplade till de adresser som berörs av ett avbrott. Om du exempelvis har ett företagsabonnemang eller mobil med kontantkort finns dessa inte registrerade på din hemadress och då får du ingen SMS-avisering om du inte aktivt registrerat ditt mobilnummer.

Du kan enkelt registrera ett nytt mobilnummer för avbrottsavisering här eller logga in på Mina sidor.

Varför har mina barn fått ett sms från er och hur gör jag för att de inte ska få det?

Sms-tjänsten kan inte skilja ett abonnemang från ett annat, tyvärr. Den skickar ut sms till alla mobilabonnemang som är kopplade till de adresser som berörs av ett avbrott. Därför kan det bli så att barn som bor på en berörd adress får sms-avisering till sina mobiler medan föräldrar som har en företagsmobil inte får det.

För strömavbrott kan du enkelt avregistrera ett mobilnummer här eller genom att logga in direkt på Mina sidor. Här kan du också lätt registrera ett annat mobilnummer.

För fjärrvärmeavbrott kan du enkelt avregistrera ditt mobilnummer och registrera ett nytt här eller genom att logga in på Mina sidor.

Kan jag som endast är elhandelskund hos Kraftringen också få avbrottsavisering via sms?

Nej. Det är bara om du är elnätskund hos Kraftringen och alltså bor i något av våra elnätsområden som du kan få avbrottsavisering via sms. Är du elhandelskund hos Kraftringen men bor i ett annat elnätsområde så är det från ditt elnätsbolag du får information om strömavbrott.