Stäng stäng ikon

Nu är det kris

KRIS DESKTOP. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

KRIS MOBIL. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. 

Läs mer om detta pil höger
Stäng stäng ikon

Störningar i elnätet

Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia curae; Aliquam et velit dapibus, mattis lectus condimentum, dapibus metus. Pellentesque eu elit lectus.

Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia curae; Aliquam et velit dapibus, mattis lectus condimentum, dapibus metus. Pellentesque eu elit lectus.

Läs mer

Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies

Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies

Krav på leverantörsfakturor

Här hittar du som leverantör all information om hur du på bästa och enklaste sätt kan skicka dina fakturor till oss.

Den 1 april 2019 införs en ny lag om e-faktura till företag och myndigheter vid offentlig upphandling.

Som en förberedelse har vi genomfört en anpassning till det aktuella lagförslaget – att kunna ta emot e‑faktura från samtliga våra leverantörer – och vi vill att du skickar e-faktura till oss redan nu.

Från och med den 1 april 2019 kommer vi att acceptera pdf-fakturor endast under förutsättning att särskild överenskommelse träffats innan dess.

Förutom en anpassning till det kommande lagförslaget får vi även en säkrare och effektivare hantering av leverantörsfakturor till en lägre kostnad – både för er som leverantör som för oss som kund – samtidigt som det stärker vårt samarbete. Dessutom bidrar införandet av e-faktura till en minskad miljöpåverkan.

Vi är anslutna till PEPPOL-nätverket och kan ta emot e-fakturor den vägen.

Det finns flera sätt att skicka elektroniska fakturor

E-faktura via operatör

Om du har InExchange som operatör räcker det med att lägga till det Kraftringen-bolag som du ska skicka faktura till.

Om du har annan leverantör – kontakta leverantören för att beställa routing/koppling, eller så tar du kontakt med oss på leverantorsreskontra@kraftringen.se så hjälper vi dig att komma igång (för aktuella PEPPOL- respektive GLN-nummer se fliken Fakturaadresser).

Vi kan ta emot de flesta förekommande e-fakturaformaten. Om du har specifika krav eller redan vet med dig att du använder ett avvikande format ber vi dig kontakta vår operatör InExchange på support@inexchange.se.

E-faktura genom att registrera den i fakturaportal

Om du inte har möjlighet att skicka e-faktura direkt från ditt företags affärssystem eller bokföringsprogram erbjuder vi dig att utan kostnad registrera 100 fakturor per år via InExchange Web. Läs mer på InExchange Web om hur du ansluter dig som användare av fakturaportalen.

Instruktioner för fakturering

Vid fakturering till Kraftringen gäller följande grundregler, om du inte skriftligen har kommit överens om något annat:

  • Vi önskar att i första hand få använda ert bankgironummer att betala ut fakturan till.
  • Korrekt angiven referensmärkning.
  • Information om beställda produkter/utförda tjänster ska alltid anges på fakturan.
  • Betalningsvillkor 30 dagar efter godkänd leverans.
  • Expeditionsavgifter eller fraktavgifter godkänns inte.
  • Korrekt information på faktura.
Referensnummer

Utöver de legala krav som ställs på en fakturas innehåll ska varje faktura vara märkt med ett referensnummer och uppgift om beställare. Referensnummer ska anges i fältet Beställarreferens och uppgift om beställare i fältet Beställarreferens 2. Aktuella uppgifter lämnas av beställaren.

I de fall uppgifter saknas eller är felaktiga kommer fakturan att returneras för korrigering.

Omvänd moms

Omvänd moms innebär att det är köparen och inte säljaren som ska redovisa och betala momsen till Skatteverket. Omvänd moms gäller vid försäljning/köp av byggtjänster utförda i Sverige.

Omfattas en faktura av omvänd moms måste det anges på fakturan tillsammans med VAT-numret för det beställande bolaget (se fliken Fakturaadresser) och texten "Omvänd skattskyldighet för byggtjänster gäller." eller motsvarande.

Fakturor med både omvänd moms och momsplikt kan inte hanteras och returneras därför.

Vid returnerad faktura

Om inget annat avtalas kommer vi inte att acceptera dröjsmålsräntor eller administrativa kostnader för rättelser om faktura avviker från instruktionerna ovan. Vid ny/kompletterad faktura kommer vi att flytta fram förfallodag i relation till tidpunkten för mottagandet av den kompletta fakturan.