Stäng stäng ikon

Så fungerar elpriskompensationen - frågor & svar.

Så fungerar elpriskompensationen - frågor & svar.

Läs mer här!

Cookies

ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies

fjarrvarme-varldens-enklaste-varme-v3.png

BLOCKSEKTION 4 Guide solceller

Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies

FAQ - Vanliga frågor & svar

Här kan du hitta svar på vanliga frågor om tjänsten TimAktiv.

1. Hur sänker TimAktiv-tjänsten mina kostnader för elbilsladdningen?
Svar: När du laddar din elbil kan du styra laddningen med hjälp av appen som styr laddningen till de timmar på dygnet där priset är som lägst. Elpriset sätts på elbörsen Nordpool dagen innan driftdygnet och priserna finns oftast tillgängliga från ca klockan 13 dagen innan. Med hjälp av TimAktiv betalar du det aktuella timpriset och därmed kan appen hjälpa till att styra förbrukningen till de timmar då priset är som billigast. Konkret betyder det att när du kommer hem med din elbil kollar appen batterinivån i din elbil. Sedan räknas det ut hur många timmar den behöver ladda och schemalägger sedan laddningen till de timmar med lägst elpris. Din bil står startklar det klockslag du ställt in i appen.

2. Hur säkerställer appen att elbilen blir fulladdad?
Svar: Appen tillåter dig att sätta upp laddningsregler. Du kan ställa in när laddningen ska vara färdig. Säg att du anger 07:00 som sluttid. Då kommer appen beräkna ett optimalt laddningsschema för att ha bilen fulladdad till kl. 07:00 varje morgon eller på de dagar som du bestämmer i regeln. Du kan även ange en säkerhetsnivå dvs den minimala batterinivån som laddningen ska uppnå.

3. Kan jag bara ladda elbilen med appen när jag är hemma?
Svar: Ja, eftersom appen fungerar optimalt med din laddbox hemma.

Är du däremot på resa och ska ladda borta, laddas bilen så snabbt som möjligt utan någon schemaläggning.