Stäng stäng ikon

Nu är det kris

KRIS DESKTOP. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

KRIS MOBIL. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. 

Läs mer om detta pil höger
Stäng stäng ikon

Störningar i elnätet

Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia curae; Aliquam et velit dapibus, mattis lectus condimentum, dapibus metus. Pellentesque eu elit lectus.

Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia curae; Aliquam et velit dapibus, mattis lectus condimentum, dapibus metus. Pellentesque eu elit lectus.

Läs mer

Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies

Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies

Vanliga frågor om fiber

Att ansluta sig till fibernätet är ett stort projekt och det är inte konstigt att ha många frågor kring hur processen går till. Här har vi samlat vanliga frågor och svar om fiber.

Vad är ett öppet stadsnät?

Ett öppet stadsnät är en marknadsplats där alla tjänsteleverantörer är välkomna att erbjuda sina tjänster till dig som slutkund. Det råder full konkurrens på lika villkor, vilket höjer kvaliteten på tjänsterna. Motsatsen är ett stängt nät med en tjänsteleverantör som erbjuder tjänster med lång låsningstid och ingen valfrihet.

Vad ingår i anslutningsavgiften?

Vi gräver in en fiberoptisk kabel och återställer grävningsarbetena. På insidan sätts en liten överlämningspunkt där man byter från utomhuskabel till inomhuskabel. Installationen avslutas med att en CPE (fiberbox) sätts in. Om man inte vill ha fiberboxen där kabeln kommer in tillhandahåller vi inomhuskabeln som fastighetsägaren själv får dra inom fastigheten.

Vart vänder jag mig vid problem?

Vid frågor eller problem angående kabeln kontaktar du Kraftringen. Det kan t.ex. gälla själva installationen eller att kabeln blivit avgrävd (vid avgrävning står den som kapat ledningen för kostnaden av åtgärderna). Om du inte kommer igång med eller kommer ut på beställningsportalen ska du kontakta support hos aktuell kommunikationsoperatör. Den tjänsteleverantör du valt ska kontaktas ifall din tjänst slutar att fungera.

Var hittar jag tjänsteutbudet?

På www.zmarket.se. Här finns information om leverantörer, tjänster och månadsavgifter.

Vad gör jag med befintliga lösningar?

Vi kommer inte att ta bort eller förstöra någon av dina nuvarande anläggningar. Du säger själv upp de tjänster som du inte längre önskar hos respektive leverantör. OBS Glöm inte att kontakta din befintliga leverantör för att, vid behov, föra över ditt telefonnummer och e-postadress.

Om jag väljer att inte ansluta mig, vad händer då?

I samband med grävningen så förbereder vi i den mån det är möjligt för framtida anslutningar. Vid eventuell senare anslutning kommer anslutningsavgiften att vara högre, eftersom vi då kommer att behöva skicka ut all teknisk personal på nytt.